Vranov 85
664 32 Vranov
tel: +420 541 239 060
email: skolavranov@skolavranov.cz
ID datové schránky: btmpeqz
Připravili jsme pro vás nové webové stránky.
Název tématu: Zajíček jde na koledu
Období: 15. - 18. 4. 2025
Charakteristika
Děti se prostřednictvím tématu seznamují s lidovými tradicemi, zvyky a obyčeji. Cílem tématu je seznámit děti s tradičními velikonočními svátky.
Co u dětí rozvíjíme:
- slovní zásobu k tématu
- skládáme dějovou posloupnost
- povídáme si o Velikonocích, jaké tradice doma děti dodržují
- hledáme cestičky v bludišti
- třídíme vajíčka pomocí lopatek dle barev do kelímků
- hledáme dvojice stejných půlek vajíček
- pracujeme s pracovním sešitem - kreslíme obrázek o jeden víc než je v zadání, hledáme jinou kraslici v řádku než je vzor
- skládáme obrázky do prostoru dle zadání
Grafomotorika:
- správný úchop tužky
- opakujeme všechny grafomotorické prvky
- plastelínou zdobíme vajíčka na předlohu
Tvoříme:
- barvíme misky a vajíčka (pomocí fixy a kuchyňské utěrky, jedlé sody a octu, temperové barvy)
- omotáváme vajíčka klubíčky
- stříháme zajíce a zdobíme dle své vlastní fantazie
Hrajeme si:
- na zajíce
- pohybová hra - Slepičky
- stavíme z dřívek společně velké kraslice a mrskačky
- chodíme na chůdách
- cvičíme s míčky
Zpíváme si:
Připravujeme se na besídku. Nechejte se překvapit :).
Název tématu: Čím budu, až budu dospělý
Období: 7. - 11. 4. 2025
Charakteristika
Poznáváme oblast profesí, povolání a řemesel. Učíme se je pojmenovávat, popisovat spojené činnosti, pracovní náčiní a pomůcky.
Návštěva knihovny na Lesné.
Co u dětí rozvíjíme:
- slovní zásobu (vyjadřování v celých větách)
- skládání logických souvislostí
- povídáme si o čem chceme být, čím jsou naši rodiče
- jaká známe povolání
- navlékáme korálky
- počítáme peníze (co kolik stojí)
- artikulační cvičení inspirovaný povoláním
Grafomotorika a učení:
- správný úchop tužky
- rovné čáry, zuby
Tvoříme:
- povolání (čím budu, až budu dospělý)
- zajíc
- keramické misky
Hrajeme si:
- na lékaře a pacienty
- na veterináře
- na prodavače
- stavíme koleje - hrajeme si na strojvedoucí
- venku cvrnkáme kuličky
Zpíváme si:
Připravujeme se na besídku. Nechejte se překvapit :).
Název tématu: Zápis Machem a Šebestovou
Období: Březen 24.3. - 4. 4. 2025
Charakteristika
Děti se připravují na zápis do první třídy. Opakujeme všechny oblasti, které by předškolák měl znát/umět.
Co u dětí rozvíjíme:
- seznamujeme se s postavami Macha a Šebestové
- čteme knihy s příběhy (aktivně se zapojujeme na daná slova - např. tleskni při slově Mach)
- vyčlenění první a poslední hlásky
- slabikování
- nadřazené a podřazené pojmy
- skládáme z písmen slova
- barvy
- geometrické tvary
- počítání do 15 (přechod přes 10)
- správné držení tužky
- správný sed
- rozvíjíme jemnou motoriku (navlékání korálků, šroubování,...)
- rozvíjíme hrubou motoriku (skoky, poskoky, lezení, plazení, kotoul vpřed, válení sudů, ...)
Grafomotorika a učení:
- správný úchop tužky
- opakujeme všechny grafomotorické prvky (čáry rovné i svislé, vlnky, zuby, horní i spodní oblouk, horní i spodní smyčka, spirály)
- jednotažky (škola, školák)
Tvoříme:
- sluchátko Macha a Šebestové
- kresba postavy
Hrajeme si:
- dramatuzujeme pohádky z Macha a Šebestové
- hrajeme si na školu
- skládáme z papíru origami
- s knihou na hlavě přecházíme překážkovou dráhou
Zpíváme si:
Připravujeme se na besídku. Nechejte se překvapit :).
Název tématu: Jak vypadám, když mám radost
Období: Březen 24.3. - 4. 4. 2025
Charakteristika
S dětmi se zaměříme na poznávání vlastního těla, jak se cítíme a co naše tělo umí.
Co u dětí rozvíjíme:-
S dětmi především se zaměřujeme
- na pojmenovávání části těla, orgánů a učíme se znát jejich základní funkce,
- jak se jmenují prsty na ruce,
- na smysly člověka, názvosloví, co umí....
- na emoce, rozlišujeme kladné a záporné,
- telefonní čísla záchranné služby.
- umět umístit jednotlivé části obličeje na správné místo na hlavě,
- protiklady s obrázky,
Grafomotorika a učení: zamotávání klubíček, vlnky,
- jednotažka prsty ruky a pojmenovávání stupňování přídavných jmen - úzký, širší a nejširší,
- horní oblouk /jak zalíváme rostliny a dlouhé šikmé čáry / paprsky sluníčku
- prohlížíme si encyklopedii lidského těla.
Tvoříme:
- jak dýchají naše plíce,
- co prospívá a co škodí zubům,
- jak vypadáme - obličej,
- společná práce člověk a jeho části těla,
- rostříhaná kostra a slepování částí, otisk dlaně.
Hrajeme si:
- na lékaře, čteme si návštěva u zubaře a v nemocnici,
- procvičujeme jógové pozice pro protažení těla,
- jak se dělá první pomoc,
- hádáme své jméno,
- skládáme z různých materiálů človíčka na koberci.
Zpíváme si:
- Vlaštovička, Zpívejte si s námi, Hlava ramena...
Básničky:
Klokan kloktá kloktadlo,
zní to takhle: Klo-klo -klo!
Koho by to napadlo, že i klokan někdy stůně?
Tady dneska stůně slůně.
Netopýra bolí uši, tygči mají zmatek v duši.
Tetřev ztratil sluchadlo a tu starou chobotnici,
zase svědí chapadlo. Jak to všechno dopadlo?
Všem se vede celkem dobře a pan dktor vyndal kobře vosí žihadlo....
______________________________________________________________________________________________
Název tématu: Jaro ťuká na dveře
Období: Březen 11.3. - 21. 3. 2025
Charakteristika
Téma kopíruje změny v přírodě – končí zima a probouzí se jaro. S dětmi si tyto změny vysvětlujeme a ukazujeme. Opakujeme roční období, typické znaky a upevňujeme orientaci v čase. Rozvíjíme slovní zásobu – Kdo jsou poslové jara? (přílet ptactva, jarní květiny, kočičky, probouzení zvířat a hmyzu po zimě, co se děje na stromech a v trávě, …). Proč je pro nás jaro a příroda důležitá? Jak vypadá rostlina, co pořebuje ke svému růstu. Podporujeme pozitivní vztahy k ochraně zvířat i přírody.
Co u dětí rozvíjíme:
- rozvoj slovní zásoby / názvy jarních květin a jejich části, názvy ptáků, ročního období, počasí a barvičky.
- určujeme odlišnost obrázků v řadě podle detailů s počasím, opačných poloh.
- řazení květin podle velikosti.
- hledání rozdílů na dvou obrázcích s oblečením.
- řazení krátké a vysoké trávy podle předlohy - počítání a skládání.
- překreslování klíče na mřížce.
- co do řady nepatří - nadřazené pojmy /počasí, nádobí, ovoce, oblečení, zvířata apod.
- vytleskávání květin a spojování s barvičkami.
- procvičujeme předložkové vazby - na, pod, vedle, za, před.
- jemnou motoriku - vkládačky, kytičky na svislé tyčce.
Grafomotorika a učení:
- jednotažka květina, sledování línie v cestě, vlnky.
- řadíme děj - jak roste květina, jak se klube kuřátko.
Tvoříme:
- jarní klíček, jarní obrázek s květinou, stříháme sněženky, stříháme travičku.
- tvoříme tulípánky s kuličkou...
Hrajeme si:
Procvičujeme tělíčko - lezení, plazení a přeskoky s lavičkou, podlézání. Pozdrav sluníčku - jóga.
Hra s padákem. Vnímání hudby se šátky. Jak roste květinka - s tóny klavíru.
Prstové cvičení - s písní dešťové kapičky.
Hra s vodou a balónkami - s velkou naběračkou.
Zpíváme si:
Hřej sluníčko hřej, Přišlo jaro do vsi, Jarní den, Vlaštovičky švitořičky
Básničky:
Slunce volá na sněženku, podívej se jak je venku.
Slunce volá do oken, haló děti, pojďte ven.
Co u dětí rozvíjíme, předškolní příprava:
- rozlišujeme roční obodobí a jeho typické rysy
- používáme pojmy včera/dnes/zítra/pozítří
- zaměřujeme se na koloběh roku, měsíce
- orientujeme se v čase (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer)
- seznámujeme se s květinami (poznáváme na obrázku i v přírodě - zahrádky v okolí ZŠ)
- seznamujeme se s pojmy zahradnictví/květinářství
- povídáme si o péči ke květinám
- umíme pojmenovat květ, list, stonek, kořen/cibuli
- skládáme slova z písmen
- počítáme květiny v záhonku
- skládáme do „záhonku“ květiny podle zadání (např. před žlutou narcisku polož červený tulipán)
- vytleskáváme kytky
Grafomotorika:
- jarní jednotažky (tulipán, narcis)
- spodní oblouk, zuby
- dokreslujeme sněžence stonek a list
- dokreslujeme osovou souměrnost
Tvoříme:
- roční období, čáp, žába, jarní louka, hyacint, sněženky
Hrajeme si:
- Zlatá brána
- Čáp ztratil čepičku
- Jarní rozpočítávadla
- hra s Orffovým instrumentářem
- venku hrajeme fotbal, vybíjenou, pozorujeme změny v přírodě, lokalizujeme zvuk ptáků, vyplňujeme pracovní list - Jarní hledačka, ...
Zpíváme a říkáme si:
- Jaro, léto, podzim, zima
- Sedmikráska
- Kde jsi zimo?
- Čik, čik, čik
- Jarní rozpočítávadlo
____________________________________________________________________________________________
Název tématu: Knížka je můj kamarád
Období: Březen 3. - 7. 3. 2025
Charakteristika
Březen je měsíc knihy. Povídáme si o knížce – z čeho je vyrobena, co v ní najdeme (text, obrázky), jaké máme druhy knížek (leporela, encyklopedie, kuchařky, atlasy, cestopisy, pohádkové knížky, pověsti, bajky, komiksy, … rozdíl časopis a kniha). Vzbuzujeme u dětí zájem o knihy. Seznamujeme se s cizím slovem ilustrátor, spisovatel, antikvariát. Jak se chováme ke knížkám? Házíme s knihou? Trháme stránky? Stříháme knihy? Kam je uklidíme po přečtení? Necháme knihy válet se po zemi? Kam patří? Rozdíl knihovna a knihkupectví. Kdo je to čtenář? |
Co u dětí rozvíjíme:
- dítě pozná na obrázku písmena ze slova KNIHA,
- jednoduše popíše, co vidí za knihy / o čem jsou,
- přiřazujeme obrázky do knih/ tvoření nadřazených pojmů a určování skupin,
- rozvíjíme logické souvislosti a řečové dovednosti,
- matematické pojmy a představivost: počítáme knihy, prostorové pojmy - hledáme stejné obrysy a stíny,
Grafomotorika a učení:
- jednotažka kniha a kuličky, grafomotorický prvek vlna
procvičujeme vizuomotoriku - cesta bludištěm,
- spojujeme body podle mřížky,
Tvoříme:
- záložky do knížky, papírová leporela, lampičky z tapet.
Hrajeme si:
Prohlížíme si knížky, používáme herní materiál ve třídě: stavíme stavby z magnetické stavebnice, z velkých kostek, stavíme dráhy z kamenů, jezdíme na lavičce ze žebřin, podlézáme tunely.
Zpíváme si: Kniha, To je on malý slon
Básničky:
Dobré ráno kamarádi
Dobré ráno kamarádi, knížky máme všichni rádi. Kolik je v nich tajemství, kdo poslouchá, dobře ví, že tam bydlí pohádky s nádhernými obrázky, ale také básničky, říkadla a písničky.
Abeceda
Abeceda, to nic není, kdo by se jí kluci bál? Já vás vezmu do učení: á, bé, cé, dé a tak dál. Z písmenek se složí slova, z vět se složí celý svět. Ten, kdo umí abecedu, bude všemu rozumět.
Co u dětí rozvíjíme, předškolní příprava:
- seznámení s druhy knih (pohádky, encyklopedie, bajka, atlas, kuchařka, učebnice, ...)
- seznámení s pojmy (spisovatel, ilustrátor, strana, ...)
- povídáme si o tom, jak se ke knížce můžeme a nemůžeme chovat
- pracujeme s knihou (vyhledávání obrázků)
- povídáme si o vzniku papíru a knihy
- víme, kde se knihy vyrábí, kupují, co je to antikvariát
- skládáme slova z písmen (KNIHA, KNIHOVNA, ATLAS, BAJKA, ENCYKLOPEDIE, ...)
- vybarvujeme knihy podle barevné posloupnosti
- vyhledáváme obrázky v kinetickém písku i v mouce pomocí štětců, hrabiček i lopatek
- povídáme si o emocích (Když mám vztek, tak mi pomáhá ..., jak se dnes cítím, za co jsem v životě vděčný), mluvíme o svých pocitech a důsledcích mého chování
Grafomotorika:
- cvičíme s rukama a prsty
- hrajeme si na písaře - opakujeme všechny prvky na formátu A4 (svislé čáry, oblouky, vlnky, spirály, zuby, horní smyčka)
- bludiště
- projíždění různých čár pomocí míčku
Tvoříme:
- společně vyrábíme papír z novin (trhání, mačkání, máčení ve vodě, ždímání)
- skládáme z papíru záložky do knihy
- vyrábíme si vlastní leporelo
- společně vytváříme čapí komín (kreslíme na cihličky, za co jsme v životě vděční)
Hrajeme si:
- emoční karty, emoční detektivové
- magnetická stavebnice, puzzle
- stavby z molitanových kostek (bunkr)
Zpíváme a říkáme si:
- „Knihy“
- logopedické písničky - „Pejsek Eda“, „Tkaničky“
________________________________________________________________________________________
Název tématu: Království pohádek a masopust
Období: Únor 2025
Charakteristika:
Téma otevírá svět pohádek, pohádkových hrdinů a fantazie. Čteme a posloucháme pohádky známé (lidové) i méně známé. Na jejich příkladu se učíme prosociální chování - vztahů mezi lidmi, poznáváme a odkrýváme důležité lidské hodnoty přes ponaučení z pohádkových příběhů.
Co u dětí rozvíjíme:
- dítě pozná na obrázku klasickou pohádkovou postavu,
- jednoduše popíše, co má postava na sobě, co drží (princ má meč, Karkulka je červená, ...),
- umí samo / s pomocí jednoduše převyprávět děj pohádky s obrázkovým doprovodem,
- vyjádří své emoce a prožitky - slovně, výtvarně, pomocí hudby, pohybu, dramatické improvizace,
- vlastní hraní ze školkových zdrojů: např. postavit si hrad, zámek z kostek nebo z lega, navlékat korálky pro princeznu, třídíme luštěniny jako Popelka, děláme jeskyni pro draka apod.
- hudební znělky, pohádkové hádanky.
Grafomotorika a učení:
- jednotažka hrníček, drak, vodorovné a odstředivé čáry, vizuomotorika,
- homonyma, skládání obrázků podle velikosti /rytíř, sudoku,
- skládáme krtečkovy kostky a pohádkové puuzle,
- opakujeme pořadí barev sklaunem, hledání pohádkových dvojic,
Tvoříme:
Večerníček, Hrničku vař, Perníková chaloupka, Drak
Hrajeme si:
Cesta na hrad, Hra na krále, hra na medvěda, hra s rýmy.
Zpíváme si a říkáme si:
Masopust, Povídám, povídám pohádku.
Básnička Princeznička na bále
Co u dětí rozvíjíme, předškolní příprava:
- programujeme Beebota (vyhledáváme cesty dle instrukcí)
- vyčleňujeme první a poslední hlásku slov (hrajeme slovní fotbal)
- vyhledáváme rozdíly
- obrázkové čtení s porozuměním
- skládáme dějovou posloupnost pohádek
Grafomotorika:
- opakujeme grafomotorické prvky na formátu A4 (svislé čáry, horní i spodní oblouk, horní i spodní smyčky, spirály, vlnky, zuby)
- jednotažky
Tvoříme:
- náplň do koláčů, výzobu na karneval, Mimoně, prince a princeznu (společná práce)
Hrajeme si:
- dramatizujeme pohádky, pohybově ztvárňujeme různé postavy z pohádek, Princezna a drak, Ocáskovaná, Na koně, Vlk
Zpíváme a říkáme si:
- Budulínek
- Červená Karkulka
Bujný květ - plný úl.
Na Pankráce, na Urbana suchý den - urodí se víno, hustý bude len.
Svátek má Pankrác
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Zítra má svátek Servác
Státní svátky a významné dny na zítřek: