Pravidla tříd

Adaptace

Adaptační období je vždy individuální záležitostí. Podpora rodičů a paní učitelek pomáhá dítěti zvládnout nelehké období. Mezi proměnné faktory patří věk dítěte, dřívější zkušenost z minulého zařízení, citová a sociální zralost, úrověň samostatnosti, blízkost sourozenců či kamarádů.

S každým zákonným zástupcem řešíme nástup dítěte do školky, frekvenci návštěv a zda mají zájem o společný pobyt s dítětem ve třídě (nejčasti v prvním a druhém týdnu).

Rodičům nabízíme pozvolnou docházku  pro dítě.

Rodiče spolu s dítětem mají možnost si již v období zápisu prohlédnout budovu MŠ.

Nejčastěji první týden umožňujeme společné návštěvy rodičů a dětí, kdy dítě má možnost si s rodiči "prozkoumat" prostředí školky, podívat se na to, co se ve třídě děje. Nejlepší čas je v odpoledních hodinách, kdy je přítomno méně dětí a je více času a prostoru pro vzájemné poznávání a komunikaci.

V době adaptace mají rodiče možnost přivádět a odvádět své dítě v kteroukoli dobu, avšak pouze po dohodě s vedoucí učitelkou, nesmí však narušovat práci s dětmi a chod školky neočekávanými příchody.

Zpočátku doporučujeme rodičům pobyt dítěte v MŠ kratší dobu a  postupně tuto dobu prodlužovat. Reagujeme na potřeby dítěte a jeho projevy chování. Komunikujeme s paní učitelkou a domlouváme se, jak pokračovat dále. 

Děti mají dovoleno brát  si do školky svého oblíbeného plyšáka, který jim dává pocit zklidnění, bezpečí a je vhodný do postýlky pro odpočívání. Někdy se využívá fotografie rodiny.

Pravidla

Děti mají svá pravidla zakreslená a vystavená ve svých třídách. Od počátku docházky se symbolika pravidel s dětmi učí a zároveń se pravidla procvičují a konají . Během roku se mohou se vytvářet nová pravidla pro zlepšení průběhu vzdělávání a chování dětí. Pravidla utváříme společně (děti a paní učitelky).

Ve třídách uplatňujeme laskavý a respektující přístup. Každodenně vytváříme pestrou vzdělávací nabídku činností. Vycházíme z  dětských potřeb a zájmů. Současně poskytujeme dětem dostatek prostoru pro vlastní spontánní hru. V průběhu celého dne důsledně dbáme na dodržování třídních pravidel soužití. 

 

Charakteristika pravidel

 

Třída Motýlků

Srdíčko

- chováme se jako kamarádi, umíme se rozdělit a pomáhat si,

- máme se rádi, netolerujeme žádné „násilí“ k ostatním a k sobě, k věcem a ke zvířatům,

- umíme dodržovat návyky společenského chování,

- umíme si odpustit a chápat mladší i starší kamarády,

- umíme se hezky chovat k přírodě okolo nás.

Pusinka

- umíme používat zdravení, děkování, umíme poprosit a rozloučit se, 

- poradíme si, snažíme se vyřešit snadný problém,

- dohodneme se bez hádek a žalování, hledáme společné řešení,

- umíme vzít si slovo, až když druhý domluví, 

- vzájemně si pomáháme a o pomoc si umíme slušně požádat,

- respektujeme své potřeby a druhých,

- neodcházíme ze třídy bez domluvy s učitelkou,

- vyjadřujeme se slušně, nepoužíváme vulgární slova,

- varujeme kamarády a paní učitelku pokud se blíží nebezpečí,

- informujeme, když se stala “nehoda“.

Ouško

- učíme se naslouchat, porozumět a reagovat,

- dokážeme vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn,

- reagujeme na zvuky okolo nás např. ťukání na dřívka znamená svolávání na svačinku, hraní na klavír upozorňuje na uklízení a zpívání písničky volá děti do kroužku.

Ručičky

dodržujeme hygienické návyky, každé ráno před příchodem do třídy si ruce umýváme mýdlem, dále před jídlem, po použití WC, po příchodu z vycházky, a když je to potřebné, protože chceme být zdraví,

- utíráme se jen do svého ručníku, vodu necákáme; víme, že mokrá podlaha je kluzká a tím nebezpečná,

- neničíme věci, práci a úsilí jiných, např. kamarádovu stavbu, používáme kobereček pro ponechání svých výtvorů

- máme možnost dokončit započatou práci a činnost,

- ruce nám pomáhají se oblékat, obouvat boty, skládat si oblečení, ustlat si postýlku apod.

- ruce nám dovolují používat příbor, lžíci a nalévat si pití,

- ruce nám dovolují hrát si s hračkami, tvořit a spoustu dalších věcí….

- na vycházkách se držíme za ruce a prozkoumáváme svět kolem nás.

Šnek

- chodíme pomalu,

- neběháme ve třídě, abychom sebe a druhé nezranili.

Zvoneček       

-  znamená signál změny, něco se bude konat jiného,

- paní učitelka bude něco důležitého sdělovat.

Oko

- při příchodu do třídy se ukážeme paní učitelce a pozdravíme,

- reagujeme na znamení, která jsou kolem nás,

- jsme k sobě ohleduplní a laskaví.

Medvídek

-  v šatně máme svou skříňku pro své věci a náhradní oblečení,

- všechny hračky mají své místo, víme, kam patří, zacházíme s nimi šetrně,

- plyšáčka z domu ukládáme do koše u klavíru,

- výjimečně přinesené věci z domu se ukládají na určené místo ve třídě, nebo se ponechávají ve skřínce (pokud se jedná o hračku pro ukázání svým kamarádům) a to po domluvě s paní učitelkou.; není přípustné, aby se hračky z domu nechávaly ve třídě, 

- knížku z postýlky si půjčujeme a vracíme ji do knihovničky.

Myšička

- mluvíme přiměřeným hlasem, často si připomínáme ztišení se, abychom se všichni slyšeli, 

- nekřičíme, protože hluk nám škodí, domlouváme se klidným hlasem.

Polštářek

- na postýlce ležíme a chvíli odpočíváme.

 

Třída Soviček

Maskotem třídy je plyšová sova, která během soboty a neděle putuje po domácnostech jednotlivých dětí. Průběh víkendu poté děti společně s rodiči zapisují do deníku.

Naším milým pondělním rituálem je seznámení ostatních dětí se soviččinými zážitky.

Pravidla máme vystavena ve třídě v podobě barevných soviček.

Modrá sova

- učíme se nové věci, posloucháme se a neskáčeme si do řeči.

Oranžová sova

- nedupáme, neběháme, pokud nehrajeme hry.

Fialová sova

- uklízíme, pomáháme si s úklidem, neházíme hračkami.

Červená sova

- máme se rádi, neboucháme se, říkáme si hezké věci, neposmíváme se druhým.

Žlutá sova

- jíme příborem, ochutnáváme, venku nejíme nic o čem paní učitelka neví.

Zelená sova

- mluvíme slušně, používáme kouzelná slova, nekřičíme, nepištíme.