Vranov 85
664 32 Vranov
tel: +420 541 239 060
email: skolavranov@skolavranov.cz
ID datové schránky: btmpeqz
Připravili jsme pro vás nové webové stránky.
Adaptační období je vždy individuální záležitostí. Podpora rodičů a paní učitelek pomáhá dítěti zvládnout nelehké období. Mezi proměnné faktory patří věk dítěte, dřívější zkušenost z minulého zařízení, citová a sociální zralost, úrověň samostatnosti, blízkost sourozenců či kamarádů.
S každým zákonným zástupcem řešíme nástup dítěte do školky, frekvenci návštěv a zda mají zájem o společný pobyt s dítětem ve třídě (nejčasti v prvním a druhém týdnu).
Rodičům nabízíme pozvolnou docházku pro dítě.
Rodiče spolu s dítětem mají možnost si již v období zápisu prohlédnout budovu MŠ.
Nejčastěji první týden umožňujeme společné návštěvy rodičů a dětí, kdy dítě má možnost si s rodiči "prozkoumat" prostředí školky, podívat se na to, co se ve třídě děje. Nejlepší čas je v odpoledních hodinách, kdy je přítomno méně dětí a je více času a prostoru pro vzájemné poznávání a komunikaci.
V době adaptace mají rodiče možnost přivádět a odvádět své dítě v kteroukoli dobu, avšak pouze po dohodě s vedoucí učitelkou, nesmí však narušovat práci s dětmi a chod školky neočekávanými příchody.
Zpočátku doporučujeme rodičům pobyt dítěte v MŠ kratší dobu a postupně tuto dobu prodlužovat. Reagujeme na potřeby dítěte a jeho projevy chování. Komunikujeme s paní učitelkou a domlouváme se, jak pokračovat dále.
Děti mají dovoleno brát si do školky svého oblíbeného plyšáka, který jim dává pocit zklidnění, bezpečí a je vhodný do postýlky pro odpočívání. Někdy se využívá fotografie rodiny.
Děti mají svá pravidla zakreslená a vystavená ve svých třídách. Od počátku docházky se symbolika pravidel s dětmi učí a zároveń se pravidla procvičují a konají . Během roku se mohou se vytvářet nová pravidla pro zlepšení průběhu vzdělávání a chování dětí. Pravidla utváříme společně (děti a paní učitelky).
Ve třídách uplatňujeme laskavý a respektující přístup. Každodenně vytváříme pestrou vzdělávací nabídku činností. Vycházíme z dětských potřeb a zájmů. Současně poskytujeme dětem dostatek prostoru pro vlastní spontánní hru. V průběhu celého dne důsledně dbáme na dodržování třídních pravidel soužití.
Srdíčko
- chováme se jako kamarádi, umíme se rozdělit a pomáhat si,
- máme se rádi, netolerujeme žádné „násilí“ k ostatním a k sobě, k věcem a ke zvířatům,
- umíme dodržovat návyky společenského chování,
- umíme si odpustit a chápat mladší i starší kamarády,
- umíme se hezky chovat k přírodě okolo nás.
Pusinka
- umíme používat zdravení, děkování, umíme poprosit a rozloučit se,
- poradíme si, snažíme se vyřešit snadný problém,
- dohodneme se bez hádek a žalování, hledáme společné řešení,
- umíme vzít si slovo, až když druhý domluví,
- vzájemně si pomáháme a o pomoc si umíme slušně požádat,
- respektujeme své potřeby a druhých,
- neodcházíme ze třídy bez domluvy s učitelkou,
- vyjadřujeme se slušně, nepoužíváme vulgární slova,
- varujeme kamarády a paní učitelku pokud se blíží nebezpečí,
- informujeme, když se stala “nehoda“.
Ouško
- učíme se naslouchat, porozumět a reagovat,
- dokážeme vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn,
- reagujeme na zvuky okolo nás např. ťukání na dřívka znamená svolávání na svačinku, hraní na klavír upozorňuje na uklízení a zpívání písničky volá děti do kroužku.
Ručičky
- dodržujeme hygienické návyky, každé ráno před příchodem do třídy si ruce umýváme mýdlem, dále před jídlem, po použití WC, po příchodu z vycházky, a když je to potřebné, protože chceme být zdraví,
- utíráme se jen do svého ručníku, vodu necákáme; víme, že mokrá podlaha je kluzká a tím nebezpečná,
- neničíme věci, práci a úsilí jiných, např. kamarádovu stavbu, používáme kobereček pro ponechání svých výtvorů
- máme možnost dokončit započatou práci a činnost,
- ruce nám pomáhají se oblékat, obouvat boty, skládat si oblečení, ustlat si postýlku apod.
- ruce nám dovolují používat příbor, lžíci a nalévat si pití,
- ruce nám dovolují hrát si s hračkami, tvořit a spoustu dalších věcí….
- na vycházkách se držíme za ruce a prozkoumáváme svět kolem nás.
Šnek
- chodíme pomalu,
- neběháme ve třídě, abychom sebe a druhé nezranili.
Zvoneček
- znamená signál změny, něco se bude konat jiného,
- paní učitelka bude něco důležitého sdělovat.
Oko
- při příchodu do třídy se ukážeme paní učitelce a pozdravíme,
- reagujeme na znamení, která jsou kolem nás,
- jsme k sobě ohleduplní a laskaví.
Medvídek
- v šatně máme svou skříňku pro své věci a náhradní oblečení,
- všechny hračky mají své místo, víme, kam patří, zacházíme s nimi šetrně,
- plyšáčka z domu ukládáme do koše u klavíru,
- výjimečně přinesené věci z domu se ukládají na určené místo ve třídě, nebo se ponechávají ve skřínce (pokud se jedná o hračku pro ukázání svým kamarádům) a to po domluvě s paní učitelkou.; není přípustné, aby se hračky z domu nechávaly ve třídě,
- knížku z postýlky si půjčujeme a vracíme ji do knihovničky.
Myšička
- mluvíme přiměřeným hlasem, často si připomínáme ztišení se, abychom se všichni slyšeli,
- nekřičíme, protože hluk nám škodí, domlouváme se klidným hlasem.
Polštářek
- na postýlce ležíme a chvíli odpočíváme.
Maskotem třídy je plyšová sova, která během soboty a neděle putuje po domácnostech jednotlivých dětí. Průběh víkendu poté děti společně s rodiči zapisují do deníku.
Naším milým pondělním rituálem je seznámení ostatních dětí se soviččinými zážitky.
Pravidla máme vystavena ve třídě v podobě barevných soviček.
Modrá sova
- učíme se nové věci, posloucháme se a neskáčeme si do řeči.
Oranžová sova
- nedupáme, neběháme, pokud nehrajeme hry.
Fialová sova
- uklízíme, pomáháme si s úklidem, neházíme hračkami.
Červená sova
- máme se rádi, neboucháme se, říkáme si hezké věci, neposmíváme se druhým.
Žlutá sova
- jíme příborem, ochutnáváme, venku nejíme nic o čem paní učitelka neví.
Zelená sova
- mluvíme slušně, používáme kouzelná slova, nekřičíme, nepištíme.
Únor bílý - pole sílí.
Nadělá-li svatá Apolena ledy, až svatý Matěj je zbourá.
Svátek má Apolena
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Zítra má svátek Mojmír